Uitbreiding van rochelroutes dankzij Milieudefensie

Milieudefensie kwam op het idee om wegen met veel luchtverontreiniging rochelroutes te noemen. De milieuzone waar Milieudefensie en de gemeente zich voor inzetten zorgt nu voor een uitbreiding van de rochelroutes in Utrecht en maken de lucht in Utrecht dus extra ongezond.

De milieuzone die vanaf 1 mei geldt is maar klein: de binnenstad en het stationsgebied. Het gevolg is dat auto’s die niet meer de milieuzone in mogen er omheen gaan rijden, meer kilometers maken en dus meer Utrechtse lucht vervuilen. De gemeente beweert dat met het omrij-verkeer rekening is gehouden, maar dat blijkt niet uit de berekeningen en dus is dat niet zo.

Dat de milieuzone voor veel omrij-verkeer gaat zorgen van auto’ s die de milieuzone niet in mogen begrijpt een kind, maar Milieudefensie begrijpt dat niet. Dat zal ook wel komen omdat de campagneleider van Milieudefensie in Amsterdam woont en niet weet hoe hij in Utrecht met de auto van de ene kant naar de andere kant kan komen. Misschien dat hij eerst bij actiegroepen in Utrecht te rade had moeten gaan voordat hij besloot de gemeente bij te vallen in plaats van de kant te kiezen van actiegroepen en bewoners die zich inzetten voor schonere lucht. .

Als je van de K. de Jongweg komt en je mag niet meer via de Weerdsingel (die ligt in de milieuzone), dan neem je de route Marnixlaan, Josephlaan, Cartesiusweg. Die omrij-route wordt door de gemeente ook aanbevolen in verband met de ‘knijp’ op de Weerdsingel. Rij je dan verder via de Lessinglaan, Haydnlaan, Pijperlaan, Beneluxlaan, Wilhelminalaan en een stukje Europalaan en dan kom je bij het parkeerterrein van de Jaarbeurs P2 en P4. Daar zijn 3200 parkeerplaatsen die allemaal bereikbaar zijn voor auto’s die uit de milieuzone worden geweerd.

Waarom noem nu juist d├ęze parkeerterreinen P2 en P4 van de Jaarbeurs? Omdat de gemeente nog maar kort geleden besloot deze parkeervoorzieningen te promoten als parkeervoorziening speciaal voor de binnenstad. De gemeente heeft al plannen om daar een immens ondergronds transferium te realiseren. Dat wordt dus, om met Milieudefensie te spreken, het ‘rochel’-transferium van Utrecht.

Kom je van t’ Goylaan, dan neem je de route Albatrosstraat, Vondelstraat, Balijebrug, Europalaan en dan kom je ook op de parkeerplaatsen P2 en P4 van de Jaarbeurs terecht. En vanaf de M.L. Kinglaan en de A12 kom je ook bij de parkeerterreinen P2 en P4 van de Jaarbeurs uit zonder een bordje mlieuzone te passeren.

Moet je bij de Bijenkorf zijn? Dan neem je Vleutenseweg en zet je je auto in de nieuwe Lombok parkeergarage. Ligt buiten de milieuzone. Je kunt ook de Amsterdamsestraatweg nemen tot het Paardenveld. Daar schiet je gewoon een woonbuurt in en zet je je auto daar neer. Of je parkeert je auto straks bij de parkeergarage Zijdebalen.

Automobilisten die de milieuzone niet in mogen zullen er ook voor kiezen om dan maar te gaan winkelen in Overvecht en Kanaleneiland. Daar mag je wel met je diesel van voor 2001 komen en daar is parkeerplek voldoende.

Kortom, het effect van de milieuzone is dat diesels van voor 2001, als ze eenmaal gewend zijn aan de milieuzone (en als de stad flink aan de boetes verdiend heeft)
niet meer door de milieuzone rijden, maar er omheen. Door straten die nu al tot de meest luchtvervuilde straten horen: bijv.Marnixlaan, Josephlaan, Oudenoord, Amsterdamsestraatweg..

De milieuzone verplaatst dus de luchtverontreiniging, onder andere naar straten die nu al veel viezer zijn dan de straten in de milieuzone en dus veel extra roet voor hun kiezen krijgen. Maar bovendien (door het omrijden en de extra kilometers) neemt de luchtverontreiniging in Utrecht per saldo alleen maar toe. Milieudefensie wordt bedankt.